“A royal night out” review – și regina Elizabeta merge în club-

2015.A_Royal_Night_Out_Poster

Anul apariției: 2015
Regizor: Julian Jarrold
Distribuție: Sarah Gadon, Bel Powley, Emily Watson, Rupert Everett, Jack Reynor
Notă: 8/10
Gen: British comedy-drama
Rezumat: Prințesa Elizabeta, actuala regină a Marii Britanii, plănuiește alături de sora sa Margaret să sărbătorească incognito în mijlocul englezilor victoria Europei în urma celui de-al doilea război mondial. Reușind să-l înduplece pe George al VI-lea să le acorde o noapte de libertate, prințesele se aventurează într-un carusel amețitor unde bordelurile, bărbații, alcoolul și iubirea le ies în cale la orice pas.

Ce ai vs. ce îți dorești

Sunt multe filme cu prinți, prințese, broscoi, regi și regine, toate exploatează vise din copilărie, împrumutate din basme. Mai țineți minte când așteptați ca zmeul să fie înfrânt și să înceapă inevitabila nuntă împărătească ce dura trei zile și trei nopți… după ce bunica închidea cartea, nu-I așa că rămâneați cu o ambiție vagă, de fapt prima dorință pe care Moș Crăciun nu o putea acoperi. Așa e, nimeni până acum nu a putut să vă transforme pedigree-ul sau sângele din roșu în albastru roial! Regizorii simt nevoia să compenseze aceste neputințe mai vechi și ne arată de fiecare dată cum e de cealaltă parte a baricadei… vrei să trăiești la palat? Nicio problemă, cei care deja sunt acolo, s-au săturat! Acum, ei vor să devină ce ești tu! Pe această linie merge și filmul “A royal night out”, o suprainterpretare a unui eveniment real – pe atunci prințesa Elizabeta a ieșit într-adevăr la finalul războiului printre londonezi, dar s-a întors exact la ora 1 și nu au fost așa multe incidente, dar cu puțină imaginație, ne putem închipui ce gândesc de fapt capetele cu tiară, cu cine vor să flirteze, cum vor să danseze de fapt și ce iluzii despre lumea de afară au întreținut până acum între pereții castelului.

Oaia albă, oaia neagră

Margaret și Elizabeth (alintată tandru Lillibet) sunt două prințese cu totul diferite și regizorul ține neapărat să facă din ele o pereche contrastantă: prima e frivolă și copilăroasă, a doua e responsabilă și sensibilă. Să aibă vreo influență faptul că portretul măgulitor aparține suveranei din prezent? Diferențele sunt îngroșate, în timp ce Margaret se lasă dusă de valul senzualității, Elizabeth o urmărește prin toată Londra, la braț cu un tânăr aviator care nu îi știe încă identitatea, tocmai de aceea bărbatul exprimându-și cu ușurință disprețul față de un rege pe care îl vede slab și dezinteresat de sacrificiile supușilor săi. Fața lui Elizabeth exprimă îngrijorare, indiferent cât de mult ar vrea să se lase în voia atmosferei exuberante din jur, conștiința ei nu se oprește din a întreba: Unde e Margaret? Fața lui Margaret însă e contorsionată de aburii ginului roz cu amfetamină, destinsă într-un zâmbet larg în fața unui cavaler amăgitor și semeață în fruntea unui cârd de cocote. Până și partenerii care le însoțesc pe prințese sunt construiți la poli opuși: pentru sora mai mică se recomandă un ofițer viclean, pentru viitoarea regină un soldat modest și curajos, care promite a deveni prima iubire a lui Lillibet.

Caruselul plăcerilor de-o noapte

Pe lângă aceste personaje centrale, camera surprinde nebunia mulțimii și stângăciile meschine ale gărzilor puse să păzească prințesele (un Stan și-un Bran fără prea multă minte, corupându-se unul pe altul și lâncezind în brațele prostituatelor). Dacă vă încumetați să vedeți acest film, veți vedea un George al VI-lea un pic șifonat (da, ați ghicit, e același personaj din The King’s Speech, nu același actor însă), un dans de epocă vibrând de energie, o mutrișoară roială amețită de băutură și un sărut pe care îl intuiți, dar care vine când nu v-ați mai putea aștepta (în principiu, pentru că… nu se cade!). Ritmul filmului e amețitor: sunt multe brațe explodând de bucurie, îmbrățișând, ademenind și mângâind, scenele se succed foarte rapid, dintr-un bar ajungi pe stradă, de pe stradă în bordel, apoi în limuzină, la subsolul clubului de noapte, pe ringul de dans, înapoi la palat, în sufragerie, servind micul-dejun cu regele… nu există pauză în această plimbare febrilă. Și de ce ar fi vreuna? Timpul e prețios, regele așteaptă plin de îngrijorare venirea prințeselor, ora 1 a.m. a trecut de mult și asta e singura noapte când fetele își pot permite să uite ce datorii au față de poporul care le e supus… Vă invit să țineți pasul și să faceți o incursiune în Londra anului 1945, petreceți, beți, visați la escapade imposibile și vă asigur că atunci când veți auzi discursul de Crăciun al reginei, o veți privi altfel, cu acea ocheadă glumeață care aduce a Știu ce ai făcut pe 8 mai 1945!

Sursă poster: